fbpx

Het Project Canvas

Project canvas invullen

Waarom het Project Canvas?

Goed begonnen is half gewonnen! Ook bij SiRCLE weten dat een project meer kans op slagen heeft als de basis goed zit. Nagenoeg al onze succesvolle projecten komen voort uit ons Project Canvas. Met deze tool breng je heel je project in kaart van je doelgroep, tot hoe je hun wensen kan vervullen, tot de timing & financiering…. Zowel geweldige opportuniteiten als losse eindjes worden op deze manier niet over het hoofd gezien!

Dit Project Canvas bieden wij je tijdelijk geheel gratis aan op één handige A4!
Download het snel en ga vandaag nog aan de slag.

Ontwikkeld door SiRCLE bv op basis van jarenlange ervaring in project management, is het project canvas een handig hulpmiddel voor project managers, product owners en managers.

Overzicht van het Project Canvas

Klik op één van de onderwerpen in de lijst hieronder, of rechtstreeks op een vlak in het Project Canvas.

Mijn project Canvas Downloaden

1. Oplossing

Wat is de elevator pitch voor dit project? Wat is de oplossing / het eindresultaat dat je wil bereiken? Hoe ziet het ideale toekomstbeeld er uit? Hoe meet je dat je doel bereikt is?

2. Doelgroep

Wie wordt er beter/slechter van dit project? Wie zit hier (niet) op te wachten? Dit kunnen interne of externe groepen zijn. Denk zeker ook aan de betrokkenen die hier misschien negatieve impact van zullen ondervinden.

3. Resultaten

Wat zal je opleveren voor jouw doelgroep? Noteer zowel positieve als negatieve resultaten. Wat zal er concreet veranderen? Hoe kan je je resultaat valideren – vaststellen dat je jouw project hebt opgeleverd.

4. Waarom?

Wat is de reden van dit project? Welk probleem ga je oplossen? Beschrijf zeker ook wat er zal gebeuren bij een status quo – als je niets doet.

5. Middelen

Wat en wie heb je nodig om dit project te kunnen uitvoeren? Welke kennis heb je nodig en heb je deze in huis? Moet je het kopen of is huren ook een optie?

6. Tijdslijn

Welke grote fases voorzie je in het project? Welke acties plan je te doen? Wanneer wil je (de eerste) resultaten zien? Geef zeker gewenste start en einddatum op.

7. Risico’s & uitdagingen

Wat kan er mislopen? Welke moeilijkheden voorzie je tijdens het project? Op welke vragen heb je vandaag nog geen antwoord?

8. Ondersteuning

Hoe ga je de verandering die elk van je doelgroepen zullen ervaren begeleiden? Hoe zorg je er voor dat je iedereen mee hebt in jouw idee?

9. Projectstructuur

Hoe ga je het project organiseren? Welke rollen wil je en vooral, wie geef je welke rol?
Sponsor – stuurgroep – projectgroep – projectleider – product owner -….

10. Uitgaven

Welke kosten zul je maken om dit project te realiseren? Hoe ga je dit financieren? Waar vind je voldoende middelen om de Middelen (5) te voorzien? Welke daarvan zijn éénmalig, en welke zijn blijvend (bv softwarelicenties, huur gebouw,…)

11. Inkomsten

Welke extra inkomsten verwacht je na oplevering van het project? Welke kosten zal je niet meer hoeven te maken? (bv extra omzet, lagere huur,…)

Zo vul je het Project Canvas in.

  • Bepaal of je dit project canvas eerst zelf wil invullen, of ineens met je team
  • Zorg voor een rustige en creatieve omgeving
  • Voorzie voldoende post-it notes en stiften
  • Print het project canvas uit op groot formaat (min A3) of teken het canvas over op een whiteboard of flipchart
  • Voorzie 60 minuten om een eerste versie te maken

Het ‘waarom’ van het project bevindt zich bovenaan in het canvas. Dit zijn vakjes 1 tot en met 5. Begin altijd met het grotere geheel. Waarom doe je dit project? Welk probleem gaat dit oplossen? Voor wie doe je het project?

Je kan hier met je team een discussie over houden. Brainstorm over alle doelgroepen, positief en negatief geformuleerd, zo ontdek je het hele spectrum van zaken die zullen veranderen.

Dit zijn stappen 6 tot en met 9. Hierin ga je dieper in op welke stappen je moet ondernemen en hoe je deze het best faseert. Ga hier in een eerste iteratie nog niet in de details maar probeer een 5 tot 8 tal fases te onderscheiden.

Brainstorm 10 minuten welke risico’s je ziet opdoemen. En kijk ook naar de organisatie die je project vorm zal geven. Bedenk ook dat je wellicht je doelgroep zal moeten informeren, motiveren of overtuigen om de nieuwe manier van werken of het nieuwe product te gaan gebruiken.

Ga tot slot de grote financiële krachtlijnen van je dossier vormgeven. Nu je weet wat er moet gebeuren en wat je nodig hebt kan je ook de grote kosten en opbrengsten van het project becijferen. Denk hier niet alleen aan het maken of kopen van iets, maar zeker ook aan de tijd die mensen zullen investeren in dit project.

Beschrijf éénmalige kosten en opbrengsten, maar ook terugkerende kosten of opbrengsten (maandelijks of jaarlijks). Uiteindelijk zal je een opbrengst moeten realiseren die groter is dan de totale kost.

1.Je hebt alle vakjes in het canvas ingevuld

2.Spreek het canvas door met iemand die niet bij je voorbereiding was. Vraag hem of haar kritische vragen te stellen voor elk van de vakken.

3.Valideer je resultaten met iemand van je doelgroep – ervaart hij of zij de problemen waar je een oplossing voor zoekt? Ziet hij of zij nog andere oplossingen voor het zelfde probleem?

4.Bespreek je financiële berekeningen met een financieel expert in je organisatie

5.Vraag je management je project goed te keuren, plan een kick-off meeting en… happy project management!