Project Canvas – SiRCLE
Waarom het Project Canvas?
Goed begonnen is half gewonnen! Ook bij SiRCLE weten dat een project meer kans op slagen heeft als de basis goed zit. Nagenoeg al onze succesvolle projecten komen voort uit ons Project Canvas. Met deze tool breng je heel je project in kaart van je doelgroep, tot hoe je hun wensen kan vervullen, tot de timing & financiering…. Zowel geweldige opportuniteiten als losse eindjes worden op deze manier niet over het hoofd gezien!
Dit Project Canvas bieden wij je tijdelijk geheel gratis aan op één handige A4!
Download het snel en ga vandaag nog aan de slag.
Dit canvas werd ontwikkeld door SiRCLE bv op basis van jarenlange ervaring in project management, is het project canvas een handig hulpmiddel voor project managers, product owners en managers.

Overzicht van het project plan canvas
Klik op één van de onderwerpen in de lijst hieronder, of klik rechtstreek op een vlak in het Project Canvas om meer informatie te krijgen.
.
1. Oplossing
Wat is de elevator pitch voor dit project? Wat is de oplossing / het eindresultaat dat je wil bereiken? Hoe ziet het ideale toekomstbeeld er uit? Hoe meet je dat je doel bereikt is?
2. Doelgroep
Wie wordt er beter/slechter van dit project? Wie zit hier (niet) op te wachten? Dit kunnen interne of externe groepen zijn. Denk zeker ook aan de betrokkenen die hier misschien negatieve impact van zullen ondervinden.
3. Resultaten
4. Waarom
5. Middelen
6. Tijdslijn
7. Risico's en uitdagingen
8. Ondersteuning
9. Projectstructuur
Hoe ga je het project organiseren? Welke rollen wil je en vooral, wie geef je welke rol? Sponsor – stuurgroep – projectgroep – projectleider – product owner -….
10. Uitgaven
11. Inkomsten
Zo vul je het Project Canvas in.
- Bepaal of je dit project canvas eerst zelf wil invullen, of ineens met je team
- Zorg voor een rustige en creatieve omgeving
- Voorzie voldoende post-it notes en stiften
- Print het project canvas uit op groot formaat (min A3) of teken het canvas over op een whiteboard of flipchart
- Voorzie 60 minuten om een eerste versie te maken
- Het ‘waarom’ van het project bevindt zich bovenaan in het canvas. Dit zijn vakjes 1 tot en met 5. Begin altijd met het grotere geheel. Waarom doe je dit project? Welk probleem gaat dit oplossen? Voor wie doe je het project?
- Je kan hier met je team een discussie over houden. Brainstorm over alle doelgroepen, positief en negatief geformuleerd, zo ontdek je het hele spectrum van zaken die zullen veranderen.
- Dit zijn stappen 6 tot en met 9. Hierin ga je dieper in op welke stappen je moet ondernemen en hoe je deze het best faseert. Ga hier in een eerste iteratie nog niet in de details maar probeer een 5 tot 8 tal fases te onderscheiden.
- Brainstorm 10 minuten welke risico’s je ziet opdoemen. En kijk ook naar de organisatie die je project vorm zal geven. Bedenk ook dat je wellicht je doelgroep zal moeten informeren, motiveren of overtuigen om de nieuwe manier van werken of het nieuwe product te gaan gebruiken.
- Ga tot slot de grote financiële krachtlijnen van je dossier vormgeven. Nu je weet wat er moet gebeuren en wat je nodig hebt kan je ook de grote kosten en opbrengsten van het project becijferen. Denk hier niet alleen aan het maken of kopen van iets, maar zeker ook aan de tijd die mensen zullen investeren in dit project.
- Beschrijf éénmalige kosten en opbrengsten, maar ook terugkerende kosten of opbrengsten (maandelijks of jaarlijks). Uiteindelijk zal je een opbrengst moeten realiseren die groter is dan de totale kost.
- Je hebt alle vakjes in het canvas ingevuld
- Spreek het canvas door met iemand die niet bij je voorbereiding was. Vraag hem of haar kritische vragen te stellen voor elk van de vakken.
- Valideer je resultaten met iemand van je doelgroep – ervaart hij of zij de problemen waar je een oplossing voor zoekt? Ziet hij of zij nog andere oplossingen voor het zelfde probleem?
- Bespreek je financiële berekeningen met een financieel expert in je organisatie
- Vraag je management je project goed te keuren, plan een kick-off meeting en… happy project management!