Implementatie van SalesForce ter vervanging van SAP CRM voor B2C

Over het project

Kort na opstart van het implementatieproject merkte EDF Luminus dat de software integratiepartner geen organisatie en alignering verzorgde tussen de 7 product owners. Hierdoor was er geen zicht op de mate van afdekking van alle processen en rollen SiRCLE werd specifiek gevraagd te  ondersteunen bij het structureren en organiseren van de sprintwerking voor de 7 product owners en hun analistenteams, alsook de alignering met de software integrator en andere kritische projecten in de energiemarkt.

Waarom SiRCLE

De implementatie van SalesForce vraagt heel wat functionele expertise. Zo krijgt de organisatie snel te maken met heel specifieke vragen omtrent de inrichting van het softwarepakket. Vragen die in eerste instantie losstaande elementen lijken te zijn.

Door het inschakelen van een specifieke businessarchitectuur en procesaanpak - één van de specialismen van SiRCLE - wordt er voor gezorgd dat niet alleen de specialistische functies worden geanalyseerd en geconfigureerd in het pakket. Er wordt vertrokken vanuit een end-to-end procesbenadering om er voor te zorgen dat los van de gekozen technische oplossing het proces nog steeds zal werken na oplevering.

Over de aanpak

Door de installatie van een Business Architectenrol kon tijdens de eerste sprints business workshops gehouden worden waarbij de business processen in kaart werden gebracht. Vanuit deze flows werden de reeds eerder geïnventariseerde maar versnipperde user stories geclusterd in zinvolle epics
en sprint deliverables. Hierdoor werden de overkoepelende en structurele discussies opgestart over alle product owners heen, zonder de velocity van
het lopende werk te vertragen. Dit bracht alignering en de zekerheid dat alle processen geautomatiseerd zouden worden binnen de vooropgestelde
planning.

Door het installeren van een ‘business readiness’ team, bestaande uit het operationele management en key users, werd er na elke sprint een demo
gegeven van het geleverde werk. Door het voeren en rapporteren van tijdsmetingen voor en na kon bewezen worden dat de nieuwe software niet
op alle vlakken zou werken. Deze objectieve maatstaf werd gebruikt om het projectteam bij te sturen en anderzijds om de medewerkers op de vloer
gerust te stellen dat de verandering ook een verbetering zou inhouden.

Het Resultaat

De Business Architect speelde een cruciale rol als tegenhanger voor de ICT architecten en functionele analisten, scope bewaking, escalatie en proactieve herpriotering van projectvereisten naar de stuurgroep. De migratie werd door deze aanpak zonder noemenswaardige problemen
succesvol gerealiseerd, en gaf aanleiding tot een weloverwogen lancering zelfs indien dit voor bepaalde teams een tijdelijke verslechtering van hun
prestaties zou teweeg brengen.

Dankzij het uitspreken van verwachtingen en het creëren van een volgende release konden ook deze teams binnen de twee maanden hun  verbeteringen aantoonbaar maken.

SiRCLE profielen ingezet in dit project

Een change manager (of transformatie manager) is verantwoordelijk voor het identificeren van mogelijke vebeteropportu...
De process analyst of procesanalist evalueert, ontwerpt, voert uit, meet, bewaakt en controleert bedrijfsprocessen. Z...
Een bedrijfsarchitect of business architect is verantwoordelijk voor de bedrijfsarchitectuur, een discipline die zich...
Ontdek meer interessante SiRCLE projecten
Sector: Energie
Getriggerd vanuit: Technologie

Over onze Klant

Luminus
Luminus is de tweede grootste elektriciteitsproducent en energieleverancier op de Belgische energiemarkt.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy