Agile? Snelheid is belangrijk, kwaliteit belangrijker.

Organisaties kiezen voor agile om wendbaarder te worden en sneller in te kunnen spelen op veranderingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat snelheid in de agile-methode centraal staat. De keerzijde is dat snelheid te bepalend is, alsof het in veel projecten een doel an sich is.

Organisaties denken vaak onvoldoende na over fundamentele kwaliteitskeuzes. Snel willen opleveren betekent dat de meeste aandacht uitgaat naar de functionaliteit, terwijl essentiële stappen op lange termijn worden overgeslagen. Het gevolg is dat er ongemerkt problemen worden gecreëerd die in een latere fase niet eenvoudig zijn op te lossen (“functional/technical debt”). Dit houdt in dat de bestaande functionaliteit niet meer wordt aangepast naar nieuwe technieken, omdat dit meer tijd kost en niet direct waarde oplevert. De oplossing wordt zo beetje bij beetje complexer en soms zelfs onhoudbaar, terwijl storingen beginnen voorkomen en opschalen vaak onmogelijk blijkt. Het repareren ervan kost veel tijd en geld.

Deadline

Daarnaast zorgt de focus op snelheid, vaak in combinatie met een deadline, ervoor dat er niet genoeg stil wordt gestaan bij de behoefte van de opdrachtgever. In de meeste gevallen ligt de oorzaak ervan bij de business die een concrete oplossing vraagt. Dit terwijl het probleem nog niet nauwkeurig in kaart is gebracht. Het ontwikkelteam bouwt dan precies de gevraagde oplossing zonder zelf een kritische analyse te doen van het probleem.

Rol van kwaliteit

Het probleem ontstaat dus vaak al in het begintraject. Er wordt vaak onvoldoende stilgestaan bij de beste werkwijze voor het type project. 

Door een slechte voorbereiding komt het vaak voor dat er weinig tijd overblijft voor de daadwerkelijke ontwikkeling van het product. Het wordt dan een race tegen de klok, en dit gaat meestal ten koste van de kwaliteit.

Agile werken is nog steeds een zeer beproefde methode met veel voordelen. Deze zijn een continue feedback loop en het realiseren van een kortere marktintroductietijd. Maar er moet geen gevoel van structurele haast overheersen tijdens het project. Met name in het begin van een project is het belangrijk om voldoende tijd te nemen om het probleem te analyseren. Zo weet je zeker dat je de juiste oplossing gaat bouwen. Daarnaast moet er ook meer tijd gereserveerd worden aan het einde van het project. Daardoor zijn er voldoende mogelijkheden om de restanten van een te snelle eindsprint door een deadline weg te werken, zoals bijvoorbeeld tech debt. 

Het halen van een deadline is belangrijk, maar niet zo belangrijk als het realiseren van een kwalitatief eindproduct.

Heb jij het gevoel dat snelheid nog te vaak boven kwaliteit gaat? Neems gerust contact met ons op via onderstaand formulier, en dan bekijken wij samen hoe we van jouw project een succesverhaal kunnen maken.

In dit artikel

Meer inspirerende blogs

Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy