SiRCLE maakt financiële rapportering waar bij Colruyt.

Wat 80 jaar geleden begon als het familiebedrijf Colruyt is nu uitgegroeid tot eens heuse familie van verschillende bedrijven. We spreken dan ook niet meet over Colruyt, maar het is de Colruyt group. Colruyt group heeft 40 merken voor zowel particulieren als bedrijven. Naast de detailhandel in voeding zijn ze ook actief in niet-voeding en brandstof, groothandel en foodservice. Colruyt heeft in totaal 572 eigen winkels en telt 29.903 werknemers. Het bedrijf is actief in 3 verschillende landen.

Het project (probleemstelling)

Wat was het probleem, hoe is dat tot stand gekomen, welke impact heeft dit op de organisatie, wat waren de klachten van medewerkers, stakeholders, klanten, … hoe zijn Sircle en NaamKlant in contact gekomen.

Colruyt had meer dan 5000 rapporten die allemaal werden bekeken door de finance afdeling. Vaak zaten in deze rapporten ook fouten waardoor het zorgden voor heel wat extra werk.

Colruyt kwam dan ook bij SiRCLE aankloppen met de vraag om de conversie van Business Objects (full client) rapporten naar webi (BOXI) over te zetten. Daarnaast was het van belang om de rapporten te optimaliseren voor het departement finance van Colruyt.

Gebruikte Methodologie (de aanpak)

Alvorens de rapporten te gaan kunnen opbouwen en optimaliseren werd er door SiRCLE een inventaris opgemaakt van alle mogelijkse rapporten van Colruyt. In samenwerking met de eindgebruiker werd gekeken welke rapporten waarvoor gebruikt werden.

Na het opstellen van de inventaris werden de rapporten geanalyseerd en de specificaties voor de nieuwe rapporten opgesteld.

Tot slot werden de rapporten opgebouwd in Webi, getest en uiteindelijk opgeleverd.

Toekomstgericht (het resultaat)

Nadat Sircle Colruyt heeft geholpen, zijn er…

  • Corporate rapporten ontstaan die door ieder divisie gebruikt werden.
  • Het aantal rapporten verminderd met een factor 10. (meer dan 5000 rapporten werden herleid tot 500 tal rapporten)
  • Een Daling van het aantal fouten in de rapportering.
  • Een verhoging van de efficiëntie van het finance departement (een aantal manuele procedures werden geautomatiseerd).

Recente blogs

Het belang van een business plan

De meeste ondernemers stellen een business plan op, bij het oprichten van een bedrijf. Naarmate de jaren voorbij vliegen, blijft dat plan steeds een belangrijke factor. Maar … waarom is het net zo belangrijk om een business plan op te stellen voor jouw bedrijf? Dat leggen we met plezier even voor je uit.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy