SiRCLE realiseerde het webplatform Combo bij bpost.

bpost Group is de grootste postoperator van België en een pakket- en e-commerce logistieke dienstverlener in Europa, Noord-Amerika en Azië. Ze bezorgen post en pakjes aan miljoenen drempels en leveren logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 werknemers in België en over de hele wereld, bedraagt ​​het totale bedrijfsresultaat van bpost 3.837,8 miljoen EUR.

Het project

bpost speelde met het idee om een nieuwe leveringsdienst ‘boodschappen aan huis’ te implementeren. Het zou moeten functioneren als een online webplatform met API integratie op bestaande retail webshops (cora, carrefour,…). Dit vraagt een consumentenbenadering die tot op dat moment quasi onbestaande was binnen bpost.

Gebruikte Methodologie

SiRCLE gebruikte een geïntegreerde aanpak gebaseerd op de Lean Startup & Running Lean (strategie, proces, technologie en organisatie) waarbij samen met het management gekeken werd naar de klant en zijn verwachtingen, het mogelijke aanbod door bpost, en de invulling hiervan door de bestaande interne diensten.

Op basis hiervan werd een iteratief plan opgesteld waarbij het realiseren van de doelstellingen via maandelijkse cycli werd gemeten en bijgestuurd waar nodig (lean startup aanpak; van marktbevraging, naar prototyping, naar ontwikkeling en implementatie)

SiRCLE zorgde in dit project voor de business architectuur, de vertaling naar strategische en tactische projectplannen, het initiëren en realiseren van alle nodige ICT ontwikkelingen en aanpassingen aan de logistieke werking binnen bpost, waarbij maximaal rekening gehouden werd om een positieve verwachting te creëren rond de toekomstige job inhoud voor de postbode.

De gebruikte technologie in dit project zijn Drupal, .NET, ESB, API, SOAPUI, SAML.

Toekomstgericht

Nadat SiRCLE bpost heeft geholpen met combo, kunnen…

voortaan 900.000 gezinnen voor 9,95€  hun boodschappen online bestellen en deze via het bpost combo web platform laten leveren op een moment dat hen past, in Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant. Voorlopig doen er een 15-tal winkels mee, waaronder grote warenhuisketens Cora en Carrefour. bpost verwacht dat de boodschappendienst zal bijdragen tot de rendabiliteit van het postbedrijf.

In dit artikel

Meer inspirerende blogs

Kom naar het gratis
Open SiRCLE event

Een mix van klantencases,
inspiratie uit lopende projecten,
netwerken met klanten en consultants
bij een hapje en drankje.

13 juni 2024 – 19:00 – 21:30
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy