Waarom haten managers “Agile”?
Waarom kunnen Agile en management niet met elkaar opschieten? In een enquête die afgelopen woensdag werd gehouden onder zo’n 400 mensen in verschillende bedrijven waar
Is jouw organisatie met de bijhorende processen afgestemd op het bedrijf dat je vandaag bent of wilt zijn? Reorganisatie is het ingrijpende wijziging van een organisatie of het opnieuw organiseren van een organisatie. Het uitvoeren van een reorganisatie in een onderneming kent verschillende oorzaken. Van een fusie, implementatie van nieuwe software tot het doorvoeren van besparingsmaatregelen. Ze vragen een verschillende aanpak, maar hebben hetzelfde gemeenschappelijke doel: de organisatie aan passen aan zijn nieuwe behoeften alsook die van de klant.
Veel werknemers denken bij het woord reorganisatie direct aan het effect op de interne werkgelegenheid. Bij besparingsmaatregelen gebeurd het vaak dat er banen verdwijnen en hetzelfde werk of meer werk uitgevoerd moet worden door minder mensen. Maar het kan ook een stoelendans zijn. Hiermee bedoelen we mensen die verschuiven naar een andere afdeling of functie. De organisatie probeert om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. Vakbonden en de ondernemingsraad zijn voorafgaand en tijdens reorganisaties actief bezig om op te komen voor de belangen van het personeel.
Een tweede oorzaak van een reorganisatie binnen een onderneming is de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve technologische. Doordat er betere machines, hardware en software worden ontwikkeld, kan het werk van werknemers eenvoudiger worden of zelfs geheel worden overgenomen. Robots worden op steeds meer plaatsen ingezet en PLC’s, SCADA en internet of things nemen taken over van mensen. Soms worden organisaties volledig gedigitaliseerd waardoor er nauwelijks nog fysieke vestigingen aanwezig zijn.
Een onderneming kan ook groeien door een fusie of het overnemen van andere bedrijven. Deze verandering vraagt om een reorganisatietraject aangezien je met twee verschillende organisatiestructuren te maken hebt die je moet verenigen. Er kunnen zich ingrijpende veranderingen voordoen zoals het verdwijnen van afdelingen en functies of bijkomen van nieuwe afdelingen en functies. Verhuizingen zijn ook mogelijk evenals uitbreidingen van kantoorpanden en productielocaties. Dat heeft allemaal effect op personeel, communicatie en de logistiek.
Een reorganisatie is geen alleenstaand project binnen een onderneming. De veranderingen hebben vaak ook een invloed op andere afdelingen. Breng daarom de manier van functioneren van jouw organisatie in kaart aan de hand van een organisatieconcept.
Het organisatieconcept helpt je om de rollen en verantwoordelijkheden te gaan bepalen. Welke functies en processen heb je nodig om de reorganisatie uit te voeren? Beschrijf uitgebreid de functies zodat elke werknemer weet wat van hem of haar wordt verwacht en bundel dit vervolgens in een staffing/resources plan.
Parallel met deze stappen voeren we het veranderingstraject door. Zorg ten alle tijden dat je weet welke boodschap je naar wie wil overbrengen. Denk op voorhand ook na over de mogelijke reacties en hoe jij hierop kan reageren.
‘Succesvol’ is een relatief begrip wanneer het gaat om reorganiseren.
Een reorganisatie raakt, anders dan bij andere verandertrajecten zoals de implementatie van een nieuw systeem, ook de persoonlijke situatie van medewerkers. Een nieuwe of aangepaste functie, verandering of verlies van inkomen of in het ergste geval het verliezen van een baan. Hoe kan dat nou succesvol zijn? Wij beschouwen een reorganisatie succesvol, wanneer zowel medewerker als organisatie tevreden zijn met het eindresultaat.
SiRCLE stelt zich als externe partij in een reorganisatietraject neutraal op. Er is op deze manier geen sprake van favoritisme en interne zaken uit het verleden zorgen niet voor het fout lopen van het project. Op een professionele en objectieve manier wordt er vervolgens bepaald hoe de reorganisatie er zal uitzien. Werken met een externe partij geeft je als onderneming dan ook garantie op “succes”.
Daarnaast is het voor een externe persoon, in tegenstelling tot iemand binnen de organisatie, makkelijker om een moeilijke boodschap over te brengen. Je kan ook de beslissing er een stuk op afwentelen.
Wil je nog voordelen van het werken met een externe partij ontdekken? We tonen ze jou graag bij een kop koffie.
Waarom kunnen Agile en management niet met elkaar opschieten? In een enquête die afgelopen woensdag werd gehouden onder zo’n 400 mensen in verschillende bedrijven waar
Als we het hebben over rollen in een Agile team, worden we over het algemeen ontmoedigd om expliciete rollen aan mensen toe te kennen, omdat
Business Architectuur is een belangrijke nieuwe corporate taak en één van de drie hoofdactiviteiten van het Uitvoerend Management: Strategie | Bedrijfsarchitectuur | Operaties & Optimalisatie.
Wilt u weten wat SiRCLE specifiek voor u en uw bedrijf kan doen? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met één van onze experts.
Zoek het zelf op onze site
Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject.
Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy