Innoveren is voorsprong nemen

Ik wil ook voorsprong

Bedrijven die willen innoveren willen groeien en denken vooruit over de toekomst van de onderneming. Het is het bedenken en toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen. Hierdoor kom je zowel de klantenbehoefte als mogelijke interne behoeftes tegemoet. Door innovaties op de markt te brengen verkrijgt een onderneming een betere uitstraling, een concurrentievoordeel of resulteert het in een verhoging van de klantentrouw.

Waarom innoveren?

Innovatie is essentieel voor de continuïteit van je onderneming. Door te vernieuwen kan een bedrijf zich steeds aanpassen aan veranderingen die zich voordoen in de markt. In de waan van de dag schiet innoveren er echter nogal eens bij in. SiRCLE helpt je alert blijven en er mee over waken dat je bedrijf innovatief blijft en duurzaam winstgevend groeit.

Innovaties zijn overal

Bij innovaties denk je in eerste instantie vaak aan revolutionaire technologieën of producten. Innovaties kunnen inderdaad groot en zeer ingrijpend zijn, denk aan Blockchain, 5G, 3D printing of artificial intelligence, maar innovatie zit ook, en in veel gevallen, in kleine verbeteringen zoals aanpassingen aan een website.

Het doel van een innovatie is om te achterhalen welke problemen consumenten effectief ervaren. Vraag je af of jouw product het probleem effectief kan oplossen en of mensen bereid zullen zijn ervoor te betalen.

Waarom Innoveren

Hoe begin je aan een innovatie?

Het is als ondernemer belangrijk om te bepalen waar je met je onderneming heen wilt, waar je de vlag plant. Pas dan kun je bepalen hoe de route naar die vlag er zal uit gaan zien en wat dat vraagt op het gebied van innoveren.

Bepaal daarom eerst wat de probleemstelling is. Wat is het probleem dat jouw klant ervaart? Waar liggen de pijnpunten? Hoeveel  mensen ervaren dit probleem?

Aan de hand van dit onderzoek kan je een oplossing bedenken voor het probleem. Je gaat aan jouw innovatief product zaken wijzigen of toevoegen tot het voldoet aan de wensen van de markt. De klant zal de nood naar jouw product herkennen en er bereid voor zijn te betalen.

Een oplossing kan in verschillende vormen voorkomen zoals app ontwikkelen, call center opzetten,…

Wanneer is een innovatietraject succesvol?

Er zijn een heleboel factoren die het uiteindelijke succes van een innovatietraject bepalen. Klantenvoordeel is hierin een hele belangrijke.

Dit lijkt een open deur, maar is het niet. Uit onderzoek komt namelijk naar voren dat het voordeel voor de klant gemiddeld negen keer groter moet zijn dan het door de klant gepercipieerde nadeel van het gaan gebruiken van iets nieuws. De klant moet ervan overtuigd zijn dat het nieuwe product of dienst voordeel biedt ten opzichte van de huidige praktijk. Dit voordeel moet aansluiten bij de werkelijke, bestaande behoefte. De innovatie moet duidelijk beter, makkelijker, sneller, goedkoper, etc. zijn dan bestaande oplossingen.

Wil je meer factoren ontdekken? Klik dan snel door.

Meer succesfactoren van innovatie
Innoveren Met Sircle

De voordelen van een innovatietraject door een externe partij?

SiRCLE heeft al verschillende innovatietrajecten doorlopen bij klanten zoals Akzo Nobel, Delhaize en bpost. Hierdoor weet we als project change agency als geen ander welke uitdagingen zich kunnen voordoen tijdens het traject.

Een externe partij brengt dus ook de nodige kennis met zich mee. Bepaalde denkwijzen, templates,… Ze hebben als het ware een standaard draaiboek met een duidelijk timeframe dat -afhankelijk van de omvang van het project- een andere invulling krijgt. Hierdoor heb je als onderneming een houvast en bent u verzekerd van de nodige begeleiding.

De voordelen voor uw innovatieproject bespreken? Neem contact met ons op.

Relevante blogs over innovatie trajecten.

SiRCLE realiseerde het webplatform Comboo bij bpost.

bpost Group is de grootste postoperator van België en een pakket- en e-commerce logistieke dienstverlener in Europa, Noord-Amerika en Azië. Ze bezorgen post en pakjes aan miljoenen drempels en leveren logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 werknemers in België en over de hele wereld, bedraagt ​​het...