Als leidinggevende of manager sta je elke dag voor de uitdaging om de operaties soepel te laten verlopen en ben je daarnaast verantwoordelijk voor succesvolle verander- & verbeterprojecten. De concurrentie, maar ook de wet- en regelgeving, zorgen voor een niet te stoppen stroom aan kleine en grote complexe veranderingen. Die verbeterprojecten kunnen betrekking hebben op producten, diensten, werkprocessen, organisatiestructuur, andere arbeidsvoorwaarden, ICT,..

Waarom een verbeteringsproject?

Diverse onderzoeken geven aan dat slechts 30% van de verbeterprojecten binnen een onderneming de beoogde doelen realiseert. Meer dan de helft van dit percentage wordt veroorzaakt door het gedrag van management en medewerkers.

In de praktijk ziet SiRCLE dat projecten en verandertrajecten vaak stroef verlopen terwijl het juist unieke gelegenheden zijn om talent te ontdekken en te ontwikkelen. Mensen worden immers uitgedaagd om buiten hun reguliere werk een bijdrage aan de verandering te leveren. Hoe kunnen we hetzelfde doen met minder of hoe kunnen we meer doen met hetzelfde?

Door de bestaande bedrijfsprocessen onder de loep te nemen, detecteer je al gauw de meest urgente verbeterpunten.

waarom verbeteren
Hoe verbeteren

Hoe begin je aan een verbeteringsproject?

Verbeteren heeft steeds een interne focus. Het doel is om activiteiten, dubbele stappen,… te elimineren waardoor het bedrijfsproces sneller en efficiënter kan verlopen. Dit met tijdswinst als positief gevolg voor de onderneming.

Vraag je af waarom je onderneming verbeteringen dient door te voeren en wat je uiteindelijk hiermee wil bereiken. Zo stel je van bij de start van het traject je bedrijfsdoelstelling scherp.

In procesworkshops kan je dan vervolgens samen met je team en de hulp van SiRCLE de verbeterpunten/ pijnpunten inventariseren. Door hun job weten ze hen namelijk als geen ander op te sporen.

Ideeën om uiteindelijk een sneller en efficiënter proces te bekomen worden verzameld in een portfolio. Door de business case te maken bekom je een verbeteringstraject dat je kan voorleggen aan de directie.

Van een verbeteringstraject gaan we dan ook vaak over in een implementatie

Wanneer is een verbeteringsproject succesvol?

We lichten graag verder toe wat succes is en hoe het succes van verbeterprojecten vergroot kan worden. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en met behulp van kritische succesfactoren vertellen we u graag hoe u de door u gewenste prestaties kunt overtreffen. Kortom hoe u de groene lijn kunt realiseren en voorkomt dat uw bedrijfsprestatie in de rode lijn terecht komt.

SiRCLE helpt uw organisatie de snelheid van veranderen vergroten, waardoor de slagingskans toeneemt en u sneller (financiële) resultaten kunt boeken.

En last but not least leest u hoe het plezier in werk toe kan nemen.

verbeteringstraject
verbetering

De voordelen van een verbeteringstraject door een externe partij?

Dankzij hun ervaring in verbeteringstrajecten weet een change agency zoals SiRCLE snel jouw bedrijfsprocessen in kaart te brengen en belangrijke inzichten te verkrijgen. Hun neutraliteit zorgt ervoor dat ze niet emotioneel gebonden zijn aan de afdelingen binnen jouw onderneming en op een objectieve wijze beslissingen kunnen nemen.

De SiRCLE business analisten en projectmanagers brengen ook graag jouw verbetering tot een goed einde.

Interessante blogposts over Verbeteren

Het belang van de Business Architect

Business Architectuur is een belangrijke nieuwe corporate taak en één van de drie hoofdactiviteiten van het Uitvoerend Management: Strategie | Bedrijfsarchitectuur | Operaties & Optimalisatie.

Meer lezen

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy