Implementatie is een procesmatige en/of planmatige invoering van een vernieuwing of verandering. Dit met als smal doel dat de vernieuwing of verandering is geïntegreerd in het beroepsmatige handelen, in het functioneren van organisatie(s) of in de structuur van de sector. Het breed doel is dat de vernieuwing of verandering verbetering oplevert. De grootste uitdaging voor een onderneming in een implementatie zijn de mensen.

Waarom implementeren?

Bedrijven voeren implementaties door in de vorm van nieuwe systemen, bijkomende of aangepaste processen en procedures met als doel de onderneming efficiënter te laten werken. Echter wordt er met het menselijke aspect vaak vergeten op het moment dat de beslissing genomen wordt. Het allerbelangrijkst is dat je werknemers deze nieuwe manier van werken aannemen en ze de nodige tijd krijgen om zichzelf hieraan aan te passen. Begeleiding staat hierbij dan ook centraal.

Voor SiRCLE gaat implementeren gepaard met (gebruikers)adoptie. Processen, programma’s, tools, werkinstructies… moeten op correcte wijze zijn geïmplementeerd, maar ook uitgelegd en aangeleerd alvorens ze in gebruik te nemen. Hou er rekening mee dat het een half jaar kan duren voor iedereen het onder de knie heeft. Vernieuwing vraagt tijd.

De fasering van een implementatieproces

Het implementeren van een verandering verloopt gefaseerd: mensen moeten kennis nemen van de verandering, bereid zijn er mee te werken en vervolgens hun gedrag aanpassen en dat blijven volhouden.

Bij elke fase passen verschillende activiteiten zoals communicatie, scholing,  ondersteuning en uitwisseling tijdens het gebruik van de verandering. Ook is men gebaat bij monitoring en evaluatie. We onderscheiden de volgende fasen:
1. Verspreiding: de betrokkenen worden geïnformeerd over de verandering.
2. Adoptie: de betrokkenen staan positief tegenover de verandering en het gebruik ervan. Let op! Er kan namelijk ook weerstand zijn. Zorg dat je tactieken hebt bedacht om hierop te anticiperen.
3. Invoering: de betrokkenen leren om te gaan met de verandering en voeren deze daadwerkelijk uit.
4. Borging: de betrokkenen hebben de verandering geïntegreerd in hun dagelijkse werkwijze.

Bovenstaande fasen van de verandering verlopen niet lineair. In de praktijk kan een verandering zich in meerdere fasen tegelijkertijd bevinden, doordat je vaak met meerdere betrokkenen te maken hebt.

verandering implementeren
Implementatie proces

Wanneer is implementeren succesvol?

Bij een implementatie draait het om het doorvoeren van een vernieuwing/ verandering binnen de onderneming. Wanneer deze nieuwe veranderingen is aangenomen door je werknemers en ze deze zonder problemen kunnen uitvoeren is de implementatie geslaagd.

Scrol verder naar beneden en ontdek welke implementaties SiRCLE succesvol heeft volbracht.

De voordelen van een implementatie door een externe partij?

Een externe partij komt je bij een implementatie niet vertellen wat je juist moet doen. Het gaat je manieren en middelen aanreiken die je kan gebruiken voor een vlotte implementatie. Door hun kennis weten ze wat er kan komen en hoe je hier het best mee moet omgaan. Zo staan alle neuzen van de verantwoordelijken in dezelfde richting.

Wilt u binnen uw bedrijf een beroep doen op de diensten van een externe consultant. In dat geval zit u waarschijnlijk nog met enkele vragen. Wij beantwoorden ze graag en zetten al even de voordelen van een externe consultant op een rij.

Succesvol Implementeren

Interessante blogposts over Implementeren

SixDots is live!

SiRCLE werkt mee aan de realisatie van SixDots. Betaal online met je smartphone Ga nu aan de slag. Slechts SixDots verwijderd van uw volgende aankoop.

Meer lezen

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy