fbpx
Valkuilen van hybride-werken en hoe ze te vermijden

Zeven hybride-werken valkuilen …en hoe ze te vermijden

Het lijkt erop dat hybride werken een blijvertje is. Maar, er zijn veel manieren waarop het mis kan gaan als het niet doordacht wordt geïmplementeerd. Wat volgt zijn enkele veel voorkomende valkuilen van deze nieuwe flexibele aanpak en hoe je ze kan vermijden.

Hybride werken is een beetje zoals hot yoga geworden – iedereen lijkt het te doen en het lijkt een heleboel pijntjes en kwaaltjes op te lossen. Er zweven zoveel verschillende types rond dat het moeilijk is om het eens te worden over een consequente woordenboekdefinitie.

Hybride werken is een vorm van flexibel werken waarbij werknemers een deel van hun werk op afstand doen en een ander deel op kantoor. Er zit echter veel rek in die definitie. Van wie de beslissingen neemt over waar ze werken, tot hoe het wordt toegepast in de hele organisatie.

Met zoveel vormen van hybride werken is het gemakkelijk de fout te maken de verkeerde te kiezen. In plaats van de omgeving te creëren die iedereen wil, creëer je dan een situatie waar helemaal niemand mee tevreden is. 

Hier zijn enkele van de types van hybride werken die niemand wil zien, en hoe je deze valkuilen kunt vermijden.

1. “Er-is-niemand-op-kantoor”-hybride

Als mensen zelf de dagen kiezen waarop ze thuiswerken, bestaat het risico dat teamgenoten op verschillende dagen op kantoor belanden. En zo ook dat degenen die naar kantoor zijn gekomen, evenveel Zoomgesprekken voeren als voorheen. Daardoor wordt het doel enigszins teniet gedaan.

 

Oplossing: werkplekdenker Nicholas Bloom vindt dat werknemers niet zelf hun thuiswerkdagen moeten kunnen kiezen. In plaats daarvan zouden teams hun thuiswerkdagen moeten bepalen, zodat iedereen er op hetzelfde tijdstip is.

Een minder voorschrijvende oplossing is het gebruik van een tool om bureaus te boeken. Zo kunnen werknemers met hun collega’s boeken, en kunnen ze zien wie er nog meer op kantoor is.

 

2. “Extra-lang-weekend”-hybride

Sommigen denken dat de meeste mensen ervoor zullen kiezen om van dinsdag tot donderdag op kantoor te werken. Zo hebben ze een ‘lang weekend’ door het op maandag en vrijdag thuis wat rustiger aan te doen.

Dit is om vele redenen een probleem, maar vooral als je bedrijf hybride wil gebruiken om hun onroerend goed in te krimpen.

 

Oplossing: wijs dagen toe waarop mensen moeten komen, zodat de distributie over de week wordt gespreid.

 

3. “Ik-vind-geen-meeting-room”-hybride

Aangezien mensen minder dagen op kantoor doorbrengen – en aangezien een van de redenen waarom ze naar kantoor gaan zal zijn om collega’s te ontmoeten – kan er meer vraag zijn naar vergaderzalen op bepaalde tijdstippen.

Tijd die verspild wordt aan het rondsluipen in verschillende vergaderzalen om te zien of ze vrij zijn, is frustrerend voor werknemers en een verspilling van hun tijd op kantoor.

 

Oplossing: Herinrichten van kantoren zodat er meer ruimte is om samen te werken. Dit vooral omdat er minder vraag zal zijn naar bureauruimtes voor solitair werk.

Gebruik een tool voor het boeken van vergaderruimtes. Zo kunnen mensen vergaderruimtes reserveren en hoeven ze geen tijd te besteden aan zoeken.

 

4. “Medewerkers-hebben-alle-vorrmen-van-kantoornormen-verloren”-hybride

Neuspeuteren, schoenloos rondlopen en luide muziek spelen zijn slechts enkele van de ongezellige gewoonten die mensen hebben opgepikt toen ze thuis werkten. Helaas voor hun collega’s, kunnen ze die  aanhouden wanneer ze terugkeren naar een kantooromgeving.

Zelfs minder extreme voorbeelden kunnen tot frustratie leiden. Vooral wanneer mensen gewend zijn geraakt aan een thuisomgeving die ze volledig onder controle hebben. Daardoor zijn ze niet langer gewend aan het werken in lawaaierige kantoren of het tolereren van de eigenaardigheden van hun collega’s.

 

Oplossing: geef medewerkers in het begin meer flexibiliteit, zodat ze zich geleidelijk kunnen aanpassen aan het feit dat ze weer onder anderen zijn.

Daarnaast is het belangrijk om officiële en onofficiële communicatiekanalen te gebruiken om werknemers te herinneren aan de kantoornormen. Reset de verwachtingen rond kantoorwerk, zowel rond wat van werknemers wordt verwacht als wat ze van elkaar kunnen verwachten.

 

5. “Ik-heb-geen-vrienden”-hybride

Werknemers hebben tien keer meer kans om hun baan te houden vanwege een vriendschap dan vanwege een loonsverhoging. Dat maakt het faciliteren van relaties tussen collega’s cruciaal voor retentie.  Dit beslist moeilijker wanneer mensen een paar dagen per week op afstand werken.

 

Oplossing: Een vrijdagborrel is niet genoeg als 40% van het team er niet is. Zorg ervoor dat er genoeg sociale activiteiten worden georganiseerd, zodat iedereen die dat graag wil, er ook effectief bij kan zijn.

 

6. “Ik-moet-van-thuis-werken”- hybride

Kinderen die thuis les moeten krijgen, huisgenoten die kibbelen over de WiFi-verbinding en strijkplanken die als bureau fungeren – dit waren enkele van de thuiswerkgevaren tijdens de lockdown. Voor sommige mensen zal thuiswerken een minder dan perfecte oplossing blijven, hetzij door hun thuissituatie, hetzij omdat ze het gewoon niet leuk vinden.

 

Oplossing: voor degenen die niet thuis kunnen – of willen – werken op de dagen dat ze niet op kantoor zijn, biedt u toegang tot ruimtes van derden, zoals co-workingruimtes of regionale kantoorruimte.

 

7. “Kantoor-kliekjes”-hybride

Het gevaar bestaat dat degenen die regelmatig naar kantoor gaan, sterkere netwerken vormen en uitbouwen, en daardoor meer promotiekansen hebben. Dit is met name een probleem omdat degenen die ervoor kiezen thuis te werken, vaker behoren tot groepen die toch al minder vertegenwoordigd zijn op de hogere managementniveaus, zoals vrouwen (die twee keer zoveel kans hebben als mannen om zorgtaken te hebben). 

 

Oplossing: naast het verplicht stellen van vaste kantoordagen, nauwlettend toezien op promoties en of er een correlatie is tussen die promoties en het aantal kantoorbezoekers. Organiseer mentorprogramma’s, zodat netwerken niet aan het toeval wordt overgelaten, maar openstaat voor alle werknemers.

Conclusie

Dit zijn slechts enkele van de manieren waarop hybride werken fout kan gaan. 

Uiteindelijk is hybride om vele redenen een prachtige oplossing. Het zal dan ook voor veel werknemers een groot voordeel zijn (het is tenslotte wat de meerderheid van hen wil). 

Het is echter ook belangrijk om na te denken over de mogelijke problemen voordat je het gaat implementeren, zodat je stappen kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat de uitrol succesvol is. Denk er ook aan dat je, net als bij yoga, eerst wat voorbereidingen moet treffen voor je flexibel kunt zijn.

Loop je met jouw bedrijf ook tegen deze valkuilen aan? Neem gerust contact met ons op voor een toffe babbel en we bekijken samen hoe wij het verschil kunnen maken in jouw project. 

 

No Comments

Leave a reply