Onderzoek van Gartner bevestigt: “werknemers zijn veranderingsmoe”.

“Werknemers zijn veranderingsmoe. Ze worden – vooral sinds Corona – geconfronteerd met digitalisering, vertrekkende collega’s, aanpassing aan verschillende (thuis)werkmodellen en tal van andere verstoringen op de werkplek, en ze zijn uitgeput,” zegt Daniel Sanchez-Reina, VP Analyst bij Gartner. “Als het niet wordt aangepakt, heeft vermoeidheid van werknemers invloed op het succes van technologische initiatieven.”

Voor dit onderzoek ging Gartner in gesprek met verschillende CIO’s.

CIO’s met jarenlange ervaring in het leiden van technologische initiatieven en organisatorische transformaties, benadrukken het feit dat werknemers tegenwoordig te maken krijgen met een ongekende hoeveelheid veranderingen – vooral sinds het begin van de COVID-pandemie. Dit heeft geleid tot een toenemende vermoeidheid en negatieve reacties bij medewerkers, iets wat uiteindelijk invloed heeft op het succes van technologische projecten.

Volgens Gartner is veranderingsmoeheid een kritieke factor die vaak over het hoofd wordt gezien. Veranderingsmoeheid kan leiden tot apathie, burn-out en frustratie bij werknemers, met directe gevolgen voor de prestaties van de individuele werknemer en bij uitbreiding de algehele resultaten van de organisatie.

Vier stappen naar minder veranderingsmoeheid

Om veranderingsmoeheid effectief aan te pakken, zijn er vier belangrijke stappen die CIO’s kunnen zetten in hun organisaties.

1. Behandel veranderingsmoeheid als projectrisico

Veel CIO’s focussen voornamelijk op het opstellen van projectplannen met tijdlijn en mijlpalen, en communicatieplannen, maar houden daarbij geen rekening met de context en vermoeidheid van de betrokken werknemers – zij die de verandering moeten ondergaan. Het is essentieel dat CIO’s veranderingsmoeheid meenemen in hun risicoanalyse (en dus hun projectplan) door middel van vermoeidheidsevaluaties en open gesprekken met alle stakeholders.

2. Stel organisatiebreed verschillende change leaders aan

Daarnaast adviseert de CIO om veranderingsleiderschap te verspreiden in de organisatie. Hij pleit voor het toewijzen van opzichters en tactische besluitvormers verspreid over verschillende afdelingen, die nauw contact hebben met werknemers en flexibel kunnen inspelen op vermoeidheid. Dit gedistribueerde leiderschap helpt niet alleen bij het verminderen van vermoeidheid, maar draagt ook bij aan een evenwichtige besluitvorming en stressvermindering.

3. Co-creëer met de werkvloer

Een andere belangrijke stap is het bevorderen van co-creatie en het betrekken van alle stakeholders bij verandermanagement. Het samenstellen van teams met technische experts en vertegenwoordigers uit alle functies die straks de verandering zullen ondergaan draagt bij aan de cohesie en effectiviteit van het veranderingsproces. Het delen van verantwoordelijkheid en het sturen op de bedrijfsresultaten in plaats van enkel op het voltooien van een projectplan is cruciaal voor succes.

4. Zelfzorg en zorg voor de betrokkenen

Tot slot moeten we denken aan het belang van emotionele ondersteuning binnen het project. Als CIO dien je een positieve sfeer te creëren rond verandering. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van sessies waarin medewerkers openlijk hun zorgen kunnen delen. Door te luisteren naar de negatieve aspecten en deze bespreekbaar te maken, kunnen zorgen (en dus projectrisico’s) beter worden begrepen en aangepakt.

Het effectief aanpakken van veranderingsmoeheid draagt niet alleen bij aan het welzijn van werknemers, maar heeft ook een positieve impact op het succes van technologische initiatieven en de algehele prestaties van de organisatie.

Lees zeker ook: 5 signalen die wijzen op veranderingsmoeheid in jouw organisatie

Hoe pakt SiRCLE dit aan?

“Onze ervaring is gelijk aan wat Gartner hier stelt,” bevestigt SiRCLE-partner Herbert Van de Poel. Daarvoor maken wij specifiek gebruik van ons Change Marketing aanpak bij veranderingsprojecten. Deze hoeven niet altijd een technologische oorsprong te hebben, maar kunnen evengoed vanuit een markt / innovatie standpunt vertrekken, of vanuit een interne noodzaak zoals een rationaliseringsproject of merger & acquisition. Het grote voordeel van Change Marketing is dat je er van uit moet gaan dat je je verandering zal moeten verkopen aan je doelgroep. Als je zo gaat denken, kom je al snel tot een heel ander projectplan en set van activiteiten dan wanneer je puur naar een technologische realisatie gaat kijken. Lees hier alles over deze specifieke aanpak.

Bron: Datanews / Gartner

Lees zeker ook…

In dit artikel

Meer inspirerende blogs

Kom naar het gratis
Open SiRCLE event

Een mix van klantencases,
inspiratie uit lopende projecten,
netwerken met klanten en consultants
bij een hapje en drankje.

13 juni 2024 – 19:00 – 21:30
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy