5 signalen die wijzen op veranderingsmoeheid in jouw organisatie

Verandering is een constante geworden in onze moderne werkomgeving, vooral sinds het begin van de COVID-pandemie. Veel werknemers hebben te maken met een overweldigende hoeveelheid veranderingen, wat kan leiden tot veranderingsmoeheid. Het is van cruciaal belang om deze vermoeidheid te herkennen, zowel op individueel niveau als in organisaties, om het welzijn en de prestaties te waarborgen. In dit artikel zullen we enkele belangrijke signalen aanhalen hoe je veranderingsmoeheid te herkennen.

Lees ook: Onderzoek van Gartner bevestigt: “werknemers zijn veranderingsmoe”.

1. Emotionele uitputting

Een van de meest voorkomende tekenen van veranderingsmoeheid is emotionele uitputting. Werknemers kunnen zich overweldigd, prikkelbaar of zelfs depressief voelen als gevolg van de aanhoudende veranderingen. Ze kunnen een gebrek aan motivatie ervaren en zich terugtrekken uit hun werk.

2. Fysieke symptomen

Veranderingsmoeheid kan ook fysieke symptomen veroorzaken, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, spierspanning en slaapproblemen. Werknemers kunnen merken dat ze zich moeilijk kunnen concentreren of dat hun energieniveau aanzienlijk is gedaald.

3. Verminderde productiviteit

Een ander signaal van veranderingsmoeheid is een merkbare afname van de productiviteit. Werknemers kunnen moeite hebben om zich te concentreren, taken af te ronden of deadlines te halen. Ze kunnen het gevoel hebben dat ze vastzitten in een patroon van continue verandering zonder duidelijk doel.

2. Weerstand tegen verandering

Als werknemers weerstand beginnen te vertonen tegen verdere veranderingen, kan dit wijzen op veranderingsmoeheid. Ze kunnen negatieve houdingen ontwikkelen ten opzichte van nieuwe initiatieven, zich vastklampen aan oude processen of moeite hebben om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.

5. Verminderde betrokkenheid

Werknemers die veranderingsmoeheid ervaren, kunnen zich minder betrokken voelen bij hun werk en de organisatie. Ze kunnen een gebrek aan enthousiasme tonen, minder actief deelnemen aan vergaderingen of projecten, en zich afzijdig houden van samenwerkingsverbanden.

Wat doe ik er mee?

Het is belangrijk voor organisaties en leidinggevenden om deze signalen van veranderingsmoeheid te herkennen en proactief actie te ondernemen. Dit kan onder meer het bieden van emotionele ondersteuning, het aanpassen van de veranderingsinspanningen, het organiseren van feedbacksessies en het creëren van een cultuur waarin het bespreken van vermoeidheid en zorgen wordt aangemoedigd.

Door veranderingsmoeheid te herkennen en er effectief mee om te gaan, kunnen organisaties een gezonde en veerkrachtige werkomgeving creëren waarin werknemers gedijen en het succes van technologische initiatieven wordt bevorderd.

Goed begonnen is half gewonnen

“Veranderingsmoeheid (h)erkennen in je organisatie is een eerste belangrijke stap,” bevestigt SiRCLE-partner Herbert Van de Poel. Zodra je weet waar de pijn het grootste is, kan je op zoek gaan naar de onderliggende symptomen en deze aanpakken. Vaak situeren die zich in de 7 C’s:

  • Verlies van Comfort door het op losse schroeven komen te staan van onze dagelijkse gewoonte, het werkritme, de context van de taken die we moeten doen
  • Verlies van Competentie – de angst om in de nieuwe job of de nieuwe manier van werken geen rol van betekenis meer te kunnen spelen omdat mijn huidige competenties niet meer zullen voldoen
  • Verlies van Capaciteit – de mentale ruimte of fysieke tijd om zaken geregeld te krijgen
  • Verlies van Cultuur – niet altijd aan de orde maar de set van waarden en normen, de intermenselijke afspraken die dreigen te veranderen en waar ik me niet perse nog goed in thuis voel
  • Verlies van Collega’s – of de groep van mensen waar ik dagelijks mee samenwerk, en de emotionele banden ermee die me goed doen voelen op het werk
  • Verlies van Cash – of een gevoel van het moeten opgeven van verworven rechten onder de vorm van salaris, vrijde dagen, opleidingsmogelijkheden, bescherming bij ontslag, enz.
  • Verlies van Controle – als overkoepelende factor van de bovenstaande – over de situatie omdat alles onzeker lijkt te worden en we niet meer weten welke actie we zelf kunnen ondernemen om de situatie weer ‘recht’ te krijgen of in ons voordeel om te buigen

Hoe pakt SiRCLE dit aan?

Om een concreet antwoord te bieden op deze situates maken wij gebruik van onze Change Marketing aanpak bij veranderingsprojecten. Deze hoeven niet altijd een technologische oorsprong te hebben, maar kunnen evengoed vanuit een markt / innovatie standpunt vertrekken, of vanuit een interne noodzaak zoals een rationaliseringsproject of merger & acquisition. Het grote voordeel van Change Marketing is dat je er van uit moet gaan dat je je verandering zal moeten verkopen aan je doelgroep. Als je zo gaat denken, kom je al snel tot een heel ander projectplan en set van activiteiten dan wanneer je puur naar een technologische realisatie gaat kijken. Lees hier alles over deze specifieke aanpak.

In dit artikel

Meer inspirerende blogs

Kom naar het gratis
Open SiRCLE event

Een mix van klantencases,
inspiratie uit lopende projecten,
netwerken met klanten en consultants
bij een hapje en drankje.

13 juni maart 2024 – 19:00 – 21:30
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy