Begin 2020 zijn meer bedrijven dan ooit overgeschakeld op werken op afstand om prioriteit te geven aan de gezondheid van hun werknemers en de gemeenschap. We zien daar nog steeds de effecten van, aangezien veel bedrijven besloten niet terug te keren naar de werkstrategieën van voor de pandemie. Dit is nu, in 2023, nog steeds een belangrijk aspect van de nieuwe manier van werken. Daarom sommen we 5 tips op voor HR professionals om hier mee om te gaan.
De snelle overgang naar telewerken, zonder te weten hoe lang het zou duren, dwong iedereen om snel beslissingen te nemen over hoe het zou werken in hun organisatie. HR was hierbij geen uitzondering. Maar nu telewerken een blijvertje is geworden, is het noodzakelijk dat HR verandert om zo slim mogelijk te werken vanaf elke locatie.
Hier zijn vijf top tips voor HR-professionals die een extern personeelsbestand beheren.
- Stel een éénduidig beleid voor werken-op-afstand op
- Gebruik de kracht van technologie
- Geef werknemers een platform om gehoord te worden
- Pas de aanwervings- en instapprocedures aan
- Creëer een digitale bedrijfscultuur
HR Professional Tip 1: Stel een éénduidig beleid voor werken-op-afstand op
HR-beleidsregels zorgen ervoor dat alle werknemers op dezelfde lijn zitten wat betreft de verwachtingen van het bedrijf t.o.v. haar werknemers. Werken op afstand kan flexibeler zijn dan werken op kantoor, dus je moet duidelijk maken wat je verwachtingen zijn van deze werknemers. Wat werkt voor werknemers op kantoor is misschien niet realistisch voor werknemers op afstand.
Duidelijke richtlijnen opstellen over wat werknemers mogen verwachten in hun rol op afstand is een belangrijke HR-taak in bedrijven die telewerkfuncties hebben. Verduidelijk wie in aanmerking komt voor werk op afstand. Stel ook verwachtingen op voor de methoden en frequentie van communicatie, werkroosters, en hoe je met werknemers kunt samenwerken om bedrijfsinformatie veilig te houden.
HR Professional Tip 2: Gebruik de kracht van technologie
Technologie kan de algemene productiviteit van werknemers sterk verhogen en de doelen van teamleden op één lijn houden. Het is al nuttig om het werk op kantoor steeds te verbeteren, maar het is vooral essentieel voor telewerkers.
Technologie kan de tekortkomingen van werken op afstand compenseren, zoals een gebrek aan communicatie of de onzekerheid van belangrijke bedrijfsgegevens.
Er is eindeloos veel software beschikbaar die de strategieën van je bedrijf voor werken op afstand kan verbeteren. Een paar voorbeelden van wat technologie kan vereenvoudigen zijn communicatie, projectbeheer, voordelenbeheer en gegevensopslag. Het gebruik van technologie voor uzelf en uw werknemers zal het hele bedrijf soepeler dan ooit laten verlopen.
HR Professional Tip 3: Geef werknemers een platform om gehoord te worden
Het is niet altijd even duidelijk hoe je een steun kan zijn voor je werknemers en collega’s. Zeker als je ze niet elke dag ziet en met ze omgaat. Zonder normale en ongedwongen interacties, zullen ze je minder snel laten weten dat ze tegen een burn-out aanlopen of moeite hebben om een goed evenwicht te vinden tussen werk en privé
Neem regelmatig contact op met werknemers om te zien of het goed met ze gaat. Misschien wil je een één-op-één gesprek met hen plannen om hen de kans te geven je te laten weten welke voor- en nadelen zij ondervinden van werken op afstand.
Niet alle werknemers zullen zich op hun gemak voelen om je in vertrouwen te nemen over de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, dus stel een anonieme enquête op en stuur deze naar alle werknemers om te bepalen welke hulpmiddelen je hen moet/zou kunnen bieden.
Misschien wil je een aantal van de volgende vragen in de enquête opnemen:
- Ben je productiever als je op afstand of op kantoor werkt?
- Heb je een gezonde balans tussen werk en privé?
- Zou je geïnteresseerd zijn in tips over hoe je effectief vanuit huis kunt werken?
- Beschik je over alle apparatuur die je nodig hebt om productief en succesvol te zijn?
- Is de communicatie binnen je team toereikend om de gestelde doelstellingen te bereiken?
Door werknemers een platform te bieden waar ze hun stem kunnen laten horen, al dan niet anoniem, geef je hen meer zeggenschap en kan je bepalen hoe je hen kan helpen.
HR Professional Tip 4: Pas de aanwervings- en instap procedures aan
Omdat fulltime externe medewerkers nooit het kantoor van binnen zullen zien, zou het niet logisch zijn om ze binnen te halen voor hun sollicitatiegesprek of inwerkproces. Het standaardiseren van de aanname- en inwerkprocessen is essentieel voor alle HR-professionals die telewerkers managen.
Een van de grootste voordelen van het toestaan van werken op afstand is dat het bedrijf toegang heeft tot een grotere talentenpool omdat er geen geografische beperkingen zijn. En omdat je kandidaten zich honderden kilometers van je vandaan kunnen bevinden, bespaar je jezelf en de kandidaten veel tijd door deze processen volledig digitaal te laten verlopen.
Gelukkig, als je tip #2 al gevolgd hebt en een technologie gevonden hebt die voor jou werkt, ben je er helemaal klaar voor. Je kan een videoconferentieprogramma gebruiken om interviews virtueel af te nemen. En als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt en aan het onboarden bent, kan je al het papierwerk voor nieuwe aanwervingen automatiseren met een robuust documentbeheersysteem.
HR Professional Tip 5: Creëer een digitale bedrijfscultuur
HR is de sleutel tot het bepalen van de toon van de cultuur van een organisatie. Dit is net zo belangrijk voor telewerkers. Ook al werken ze vanuit het comfort van hun eigen huis, ze moeten nog steeds werken voor een bedrijf dat ze leuk vinden en waar ze zich gewaardeerd voelen.
Het tot stand brengen van een organisatiecultuur met werknemers op afstand moet veel doelbewuster gebeuren dan met werknemers die altijd op kantoor zijn. Zonder de “koffiemachine-babbeltjes”, de casual interacties die van nature toe te voegen aan cultuur worden beperkt.
Het creëren van een indrukwekkende cultuur onder telewerkende werknemers brengt verschillende uitdagingen met zich mee, maar is volledig uitvoerbaar. Je kan virtuele evenementen organiseren, zoals boekenclubs of seizoensfeesten, en zelfs casual gesprekken op gang brengen door elk team aan te moedigen elke week een tijdstip te prikken om te bellen en te praten over andere dingen dan werk.
Conclusie
Externe medewerkers zijn vatbaarder voor een burn-out. Maar, de bedrijfscultuur kan dat mee proberen indijken. zodat je medewerkers tevreden zijn met hun job en langer in dienst blijven.
Het managen van externe medewerkers vraagt om andere HR-praktijken, maar met de hulp van leiders in de hele organisatie kan je bepalen hoe je de externe medewerkers de best mogelijke ervaring kunt bieden, wat je organisatie zal helpen nieuwe niveaus van succes te bereiken.
Benieuwd hoe jij het verschil kan maken voor je externe medewerkers? Neem gerust contact met ons op voor een toffe babbel en samen bekijken wij hoe we van jouw project een succes kunnen maken.