Groeipijnen stroomlijnen bij een explosief groeiende marktleider in fietsbranche

Over het project

Sapim stond voor verschillende uitdagingen:

  1. sluiting van business units na overnames
  2. fusie met het overgenomen bedrijf Ryde
  3. het wegwerken van efficiency-verliezen door de groei en ontstaan van diverse en nieuwe processen
  4. uitbreiding van de hoofdzetel met nieuwe logistieke flows tot gevolg

Waarom SiRCLE

SiRCLE begeleidt organisaties bij complexe verandering. Een reorganisatie - het anders organiseren van taken, verantwoordelijkheden en gebruikte systemen, zelf in dit geval fysieke locaties - is een typisch project voor SiRCLE consultants.

Het SiRCLE team gaat op zoek naar een gestructureerde aanpak waarbij de finale adoptie van de verandering centraal staat. Het plan is pas succesvol wanneer alle medewerkers mee stappen in deze verandering. Daarin is SiRCLE sterk en heeft het een bewezen track record.

Over de aanpak

Het begeleiden van deze klant vergde verschillende deelprojecten, met elk hun expert ter zake maar één rode draad.

Business re-alignement:

Organiseren van een ‘strategic on site’, bepaling focus areas, objectives, KPI’s, projects

Door middel van een evaluatie van de interne organisatie en procesoptimalisatie assisteren in het afstemmen van de strategie met de interne/externe processen en organisatie. Als uitkomst een geïntegreerde sales organisatie met gealigneerde interne SLA’s.

Operational efficiency

Formuleren van een visie ‘future state’ productieomgeving met ideale process flows, KPI’s en verantwoordelijke medewerkers.
Voltrokken door een transitie- en changeplan.

Production lay-out improvement

In het kader van verhuis magazijn naar een nieuwbouw, sluiting 2 fabrieken en verhuis naar Belgische plant met overvolle bezettingsgraad.

In kaart brengen en analyseren van de bestaande lay-out, goederenstromen en value streams. Omzetten naar een TO BE lay-out omgeving (lean, 5S) en gefinaliseerd met een gedetailleerde uitwerking.

 

Het Resultaat

Werkend geheel (sales, order taking, productie, distributie) van de organisatie en consistent met de strategie van Sapim

Een manier om de backlog van verbeterinitiatieven blijvend te prioriteren en herevalueren zodat de organisatie zelf de juiste verbeteracties kan ondernemen.

SiRCLE profielen ingezet in dit project

De process analyst of procesanalist evalueert, ontwerpt, voert uit, meet, bewaakt en controleert bedrijfsprocessen. Z...

Een bedrijfsarchitect of business architect is verantwoordelijk voor de bedrijfsarchitectuur, een discipline die zich...

Als project manager of projectleider ben je de m/v/x die het overzicht bewaart over een welbepaald project met een vo...

Over onze Klant

sapim
Het Belgische Sapim levert fietsspaken aan twee derde van de renners van de Tour de France. Sapim heeft 12.000 soorten spaken en 6.000 soorten nippels in stock. Het bedrijf werd opgericht in 1918 en heeft hoofdzetel in Wilrijk. Recent kocht het Ryde over, producent van aluminium velgen.

Onze expert vertelt er graag alles over

Herbert
Herbert Van de Poel

Meer interessante referenties

Sector
Sector
Trigger
Trigger
Afdeling
Afdeling

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy