Toen we met onze klant over startup- en innovatiethema’s aan het praten waren, stuitten we op dit interessante artikel. Het laat zien hoe belangrijk het is om je product / markt fit te controleren, zelfs voordat je de eerste ontwikkeling uitzet.
Voor onze eerste eigen start-up “SitterFix” pasten we exact toe wat hier uitgeschreven is. Lees het hele verhaal hier.
Vrij naar entrepreneur.com | AJ Agrawal
Terwijl veel startups zich richten op het snelst lanceren en op de markt brengen van hun product, heb ik voor een andere aanpak gekozen – een aanpak die gericht is op de verkoop, niet op de ontwikkeling.
Voor mijn startup Alumnify, een platform gericht op de betrokkenheid van alumni, zijn we nog ongeveer een maand verwijderd van de lancering bij onze eerste universiteit. Maar in plaats van ons te richten op de eigenlijke ontwikkeling, besteden we onze tijd aan cold calling en het pitchen van klanten.
Voor degenen die bezig zijn hun startup van de grond te krijgen, dit is waarom ik geloof dat je minder tijd moet besteden aan het pushen van een product en meer aan het verkopen van het concept.
Klanten willen gerust tijd nemen voor een vergaderingen zonder dat je product klaar is. Ik weet dat dit gek klinkt, maar je zult versteld staan van de deals die je kunt maken door gewoon de telefoon op te pakken en je klanten te vragen welke problemen ze hebben en te laten zien hoe jouw product een oplossing kan bieden. Voor Alumnify hebben we 11 ontmoetingen met universiteiten kunnen opzetten en hebben we onze eerste pilot klant al klaar voor onze eerste release. Dit is allemaal gebeurd voordat de demo van ons product was voltooid.
Wanneer je een startup bent, moet je vaak concurreren met bedrijven die een geavanceerder product hebben dan jij. Als je een nog niet volledig ontwikkeld product op de markt brengt, concentreer je dan op je visie en hoe je hun leven kunt vergemakkelijken. Als je hen kunt overtuigen van je visie, kan je in een vroeg stadium een relatie opbouwen waarvan je kan profiteren wanneer je product klaar is.
Klanten kunnen helpen in het ontwikkelingsproces. Voor onze eerste klant bouwden we geen demo met een heleboel functies die ze misschien niet nodig hadden. In plaats daarvan vroegen we hen wat hun belangrijkste pijnpunten waren en hielden we bij het ontwerp rekening met hun feedback.
Nu maakt niemand van ons wijzigingen aan ons platform tenzij we gegevens hebben om het te ondersteunen. We plegen meer dan 120 koude telefoontjes per dag, en of we nu wel of niet een afspraak met een universiteit kunnen maken, we stellen elke school een reeks vragen om te proberen patronen in de antwoorden te ontdekken. We vragen onze klanten niet wat we moeten bouwen, maar we identificeren duidelijk het probleem dat ze hebben en gebruiken onze innovatie om oplossingen te vinden voor alleen die problemen.
Er is een snellere feedback-loop. Veel startups proberen mensen in te delen in “tech” of “business”. Wij werken niet op die manier – iedereen verkoopt. Het ontwikkelingsteam moet de tijd nemen om uit te vinden wat klanten willen voordat ze beginnen met bouwen. De beste manier om dit te doen is door rechtstreeks met potentiële klanten te spreken.
Door zoveel aandacht te besteden aan het begrijpen van uw klant en het krijgen van eerste klanten, zult u in staat zijn om in te breken in uw markt en vroege case studies op te bouwen van hoe uw product presteert. Dit zal u toelaten om de feedbacklus met klanten veel sneller te doorlopen en uw startupmotor in beweging te houden!
Copyright © 2013 Entrepreneur.com, Inc.