Bouw en lancering van online schildersplatform voor AkzoNobel

Over het project

AkzoNobel wil voor hun segment "Verf" de eindklant leren kennen en rechtstreeks kunnen inspelen op zijn behoefte. Samen met een Nederlandse start-up wil het een online platform lanceren waarop consumenten zelf een offerte kunnen samenstellen voor het binnen- en buitenschilderwerk van hun huis door een Akzo-gecertificeerde schilder.

Waarom SiRCLE

De jarenlange ervaring van SiRCLE in het begeleiden van grote organisaties bij innovatieve projecten - intrapreneurships - zorgt er voor dat wij snel kunnen inspelen op de behoeften van het nieuwe business model. Los van de bestaande structuren kunnen nadenken is op dat moment een kracht. Deze omzetten in nieuw te ontwikkelen competenties, processen en systemen zijn onze dagelijkse speeltuin. De interactie aangaan met de medewerkers om deze nieuwe uitdaging mee te helpen uitbouwen is een bron van energie voor al onze innovatieconsultants.

Over de aanpak

Dit project werd aangepakt door een rol van business architect en project management.

Samen met het management conceptualiseren en ontwerpen van de bedrijfsarchitectuur, het bedrijfsmodel, de online consumer journey, financiële en logistieke processen, datastructuur, functioneel ontwerp
SiRCLE nam de eindverantwoordelijkheid en SPOC voor Akzo Nobel om het prototype te laten bouwen en live te brengen samen met externe leveranciers.
Door het business model canvas te introduceren als hulpmiddel om het MVP (minimaal levensvatbaar product) te definiëren,  werkten we samen met directie aan het opstellen van prioriteiten in een wishlist van features om stapsgewijs de dienst uit te bouwen.
Daarnaast namen we het projectmanagement waar voor de lancering van een MVP, een plan voor piloot met beperkt aantal schilders, en een veranderingsplan afgestemd met alle belanghebbenden (management van Akzo Nobel, verkoopteam, onafhankelijke groothandelaren, testschilders, klantenzorg, startup)

Samen met de interne stakeholders werden de externe partijen overtuigd om mee te stappen in dit concept: de onafhankelijke groothandels en de eerste gekwalificeerde pilootschilders

Het Resultaat

Het online platform werd gelanceerd als piloot om zo snel mogelijk de levensvatbaarheid te bewijzen. De operationele leiding werd overgedragen aan het lokale management van de startup.

SiRCLE profielen ingezet in dit project

Een product owner is verantwoordelijk voor het definiëren van de productvisie, het prioriteren van taken en het waarborgen van de maximale waarde van het product voor de klanten.

Een business architect ontwerpt de blauwdruk van de bedrijfsstrategie en -structuur, waarbij hij/zij de missie van de organisatie vertaalt naar concrete doelen en actieplannen.

Een project manager leidt succesvolle projecten van begin tot eind, waarbij hij/zij teams motiveert en doelen behaalt binnen de gestelde tijd en budgetten.

Over onze Klant

AkzoNobel
AkzoNobel is ruim 200 jaar de onbetwiste marktleider op het gebied van verf en coatings in België. Met een portfolio van toonaangevende merken - waaronder Levis, Sikkens, Trimetal, Polyfilla en Xyladecor - geniet AkzoNobel het vertrouwen van klanten over de hele wereld. AkzoNobel België is een dochteronderneming van de Nederlandse multinational met activiteiten op het gebied van verven en lakken. Over 2020 bedroeg de geconsolideerde omzet bijna 9 miljard euro en de onderneming is actief in meer dan 80 landen.

Onze expert vertelt er graag alles over

Herbert
Herbert Van de Poel

Meer interessante referenties

Sector
Sector
Trigger
Trigger
Afdeling
Afdeling
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy