Opsplitsen van een tweetalige gecentraliseerde klantendienst naar een regionale structuur en nieuwe locatie

Over het project

Door het samengaan van Luminus, SPE en EDF diende de overwegend Nederlandstalige klantendienst van Luminus geregionaliseerd worden. Processen, organisatie en medewerkers dienden voortaan vanuit 2 regionale zetels te kunnen opereren. 290 interne en 250 externe medewerkers administratief personeel binnen de bestaande klantendienst moesten een keuze maken voor de ene of andere zetel.

Het initieel opgemaakte herstructureringsplan was afgewezen door de vakbonden.

Waarom SiRCLE

SiRCLE begeleidt organisaties bij complexe verandering. Een reorganisatie - het anders organiseren van taken, verantwoordelijkheden en gebruikte systemen, zelf in dit geval fysieke locaties - is een typisch project voor SiRCLE consultants.

Het SiRCLE team gaat op zoek naar een gestructureerde aanpak waarbij de finale adoptie van de verandering centraal staat. Het plan is pas succesvol wanneer alle medewerkers mee stappen in deze verandering. Daarin is SiRCLE sterk en heeft het een bewezen track record.

Over de aanpak

Opstellen van een duidelijke ‘waarom’ van de verandering, vertaald naar een lokale invulling: dichter bij de klant, in de eigen taal en context.

Een plan gedragen door interne HR en supervisors werd uitgewerkt om iedereen te informeren over nieuwe structuur, en de mogelijkheden die dit voor de medewers meebracht.

Elke medewerker werd gevraagd keuzes aan te geven (job en locatie).

Het Resultaat

90% van de medewerkers kon een eerste keuze toegewezen worden, dit omwille van vooraf overleg op teamniveau in een open sfeer. Na bekendmaken van het change plan en de hoge succesratio hierin kreeg het herstructureringsplan groen licht van de vakbonden en kon de verhuis – inclusief training, planning en fysieke herinrichting – doorgevoerd worden.

SiRCLE profielen ingezet in dit project

Een change manager begeleidt organisatorische veranderingen, waarbij hij/zij de impact op mensen en processen beheert en een soepele transitie faciliteert.

Een proces analyst analyseert bedrijfsprocessen om inefficiënties te identificeren en optimalisatievoorstellen te doen voor verbeterde prestaties.

Een business architect ontwerpt de blauwdruk van de bedrijfsstrategie en -structuur, waarbij hij/zij de missie van de organisatie vertaalt naar concrete doelen en actieplannen.

Over onze Klant

LUMINUS_logo_RVB_luminus
Luminus is de tweede grootste elektriciteitsproducent en energieleverancier op de Belgische energiemarkt.

Onze expert vertelt er graag alles over

Herbert
Herbert Van de Poel

Meer interessante referenties

Sector
Sector
Trigger
Trigger
Afdeling
Afdeling
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy