Nieuwe leveringsdienst ‘boodschappen aan huis’ bij bpost

Over het project

bpost wil verse producten aan huis brengen, op een moment gekozen door de consument, in avondlevering. Dit vraagt een consumentenbenadering die tot vandaag quasi onbestaande is binnen bpost.

Waarom SiRCLE

Nood aan ondersteuning voor het uittekenen van het business model canvas en een start-up cultuur te helpen introduceren

Over de aanpak

SiRCLE gebruikte een geïntegreerde business architectuur aanpak, gebaseerd op de Lean Startup & Running Lean (strategie, proces, technologie en organisatie) waarbij samen met het management gekeken werd naar de klant en zijn verwachtingen, het mogelijke aanbod door bpost, en de invulling hiervan door de bestaande interne diensten.

Op basis hiervan werd een iteratief plan opgesteld waarbij het realiseren van de doelstellingen via maandelijkse cycli werd gemeten en bijgestuurd waar nodig (lean startup aanpak; van marktbevraging, naar prototyping, naar ontwikkeling en implementatie)

SiRCLE zorgde in dit project voor de business architectuur, de vertaling naar strategische en tactische projectplannen, het initiëren en realiseren van alle nodige ICT ontwikkelingen en aanpassingen aan de logistieke werking binnen bpost, waarbij maximaal rekening gehouden werd om een positieve verwachting te creëren rond de toekomstige job inhoud voor de postbode.

De gebruikte technologie in dit project zijn Drupal, .NET, ESB, API, SOAPUI, SAML.

Het Resultaat

Bi de oplevering van het project kunnen 900.000 gezinnen voor 9,95€ hun boodschappen online bestellen en deze via het bpost combo web platform laten leveren op een moment dat hen past, in Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant. Er doen een 15-tal winkels mee, waaronder grote warenhuisketens Cora en Carrefour. bpost verwacht dat de boodschappendienst zal bijdragen tot de rendabiliteit van het postbedrijf.

SiRCLE profielen ingezet in dit project

Een change manager begeleidt organisatorische veranderingen, waarbij hij/zij de impact op mensen en processen beheert en een soepele transitie faciliteert.

Een product owner is verantwoordelijk voor het definiëren van de productvisie, het prioriteren van taken en het waarborgen van de maximale waarde van het product voor de klanten.

Een program manager beheert complexe programma's, stuurt verschillende projecten aan en zorgt ervoor dat ze naadloos samenwerken om strategische doelstellingen te bereiken.

Een business architect ontwerpt de blauwdruk van de bedrijfsstrategie en -structuur, waarbij hij/zij de missie van de organisatie vertaalt naar concrete doelen en actieplannen.

SiRCLE opleidingen toegepast in dit project

canvas visual
Project kick-start

Over onze Klant

bpost
bpost is de leidende postoperator in België met een breed scala aan postale en aanverwante diensten. Het bedrijf staat vooral in voor het ophalen, de sortering, het transport en de bestelling van brieven en pakjes.

Onze expert vertelt er graag alles over

Herbert
Herbert Van de Poel

Meer interessante referenties

Sector
Sector
Trigger
Trigger
Afdeling
Afdeling
Kom naar het gratis
Open SiRCLE event

Een mix van klantencases,
inspiratie uit lopende projecten,
netwerken met klanten en consultants
bij een hapje en drankje.

13 juni maart 2024 – 19:00 – 21:30
Download jouw zomerlectuur nu gratis en lees alles over de 11 grootste mythes over change management.

Stay in the SiRCLE

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang elke maand enkele referenties en inspiratie voor jouw volgende veranderingsproject. 

SiRCLE maakt gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Door onze website te gebruiken, stem je in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookie Policy